mandag 30. desember 2013

Etterdønninger etter ”Simpelthen si nei”

Lillejulaften sto kronikken Simpelthen si nei på trykk i Sandefjords Blad og ble lagt ut på denne bloggen.  Til tross at mange gikk inn i en juledvale lot ikke reaksjonene vente på seg.  Aldri har noen av mine blogginnlegg blitt lest av så mange over så kort tid, og aldri har jeg mottatt så mange tilbakemeldinger på sosiale medier og eposter. Tre av dem var negative, inkludert gårsdagens motinnlegg i Sandefjords Blad av Birgit Pettersen (Sandefjord Ap).

Birgit Pettersen benytter seg av to teknikker jeg synes jeg kjenner igjen fra mange Ap-politikere. Den første: ”I Kronikken av Ole T. Hoelseth, i Fremskrittspartiet, den 23.12 fronter han et skremmende menneskesyn”.

Nr. 1: ”Skremmende menneskesyn”.  Jeg synes det lukter litt demonisering.

Og:

Nr 2: ”Fremskrittspartiet viser en overforenkling av problemstillingen og mistenkeliggjør alle under 35 som mottar sosialhjelp. Dette uten å kjenne bakgrunn og årsaker”.  Oversatt til vanlig norsk: Alle som mener noe annet enn oss ikke bare overforenkler, de er også kunnskapsløse og dessuten veldig, veldig slemme. En påstand om lavt kunnskapsnivå kombinert med ennå mer demonisering, der altså.

I går sendte jeg et nytt innlegg til Sandefjords Blad vedrørende den såkalte fattigdomsrapporten om Sandefjord. Her tar jeg et litt annet utgangspunkt. Dette er noen av kildene til faktaene brukt i innlegget.

Litt om hvordan fattigdom defineres.  I artikkelen skryter jeg av tidligere arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap), fordi hun har innsett hvor galt det bærer av sted med dagens definisjon av fattigdom. Ut fra dagens definisjon av fattigdom har vi flere fattige i Norge enn i Bulgaria, gjengir jeg. Det er hentet fra denne artikkelen i Aftenposten.

Et tilleggspoeng: Mange som er interessert i emnet i fattigdomsdebatten merket seg forskningsrapporten som hevdet befolkningen i Vestkant-Oslo levde ti år lenger enn Østkantbeboerne. Det var en statistisk løgn, fremgår det av denne artikkelen

Det er mange stemmer å tjene på å ignorere fakta når det gjelder fattigdom i Norge. Vi ønsker oss så gjerne å se den sortkledde ridderen som stiger ned fra hesten, dolker ned et par rike kjeltringer og kaster gullpengene til de fattige. I den fantasien er fakta som forteller noe annet enn at det er mange fattige i forstyrrende. Ja, egentlig svært irriterende.

Men folk flest liker ikke hyklere heller. Når faktaene sakte, men sikkert siver inn vil mange begynne å stille spørsmål ved hvem den egentlige kjeltringen er.

Lagt til 2. januar, 2014: Motinnlegg mot Simpelthen si nei er lagt ut her av Kjetil Dybvik og motinnlegget som sto på trykk i Sandefjords Blad, skrevet av Birgit Pettersen, er nå også lagt ut her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar